יום שני, 16 במרץ 2015

עבודות גבס – מה זה בעצם?

מהן לוחות הגבס?

לוחות הגבס עשויות למעשה ממינרל טבעי המופק בטבע ומשמשות לבנייה קלה ולעיצוב פנים. התכונות של הגבס מאפשרות לבצע כמעט בכל אך עקב מגבלות החוזק והעמידות, הגבס לא ישמש לבנייה חיצונית ולבטח לא ישמש בבניית שלד הבית.
כאשר מבצעים עבודות גבס, הלוחות נתמכות על קורות פח, עץ, פלדה או בטון שנקראים בדרך כלל ניצבים. הם אלו שמחזיקים ומחזקים את הגבס ומהווים את שלד הבניין הפנימי עבורו. קורות תומכות אלה למעשה נתמכות על ידי המבנה – כלומר על ידי הבטון, לבנים, רצפה וכיוצא בזאת.
חשוב לציין שהגבס הוא חומר זול ויחד עם זאת קל מאוד ליישום והתוצאות המתקבלות מהירות ופרקטיות עד עוצרות נשימה.
כל התכונות הללו הפכו את העבודה בגבס בשנים האחרונות לנפוצה מאוד בעבודות גמר ובשיפוץ בתים מאחר וניתן לקבל תוצאות מעולות אותן לא יכולנו לקבל בעבודה עם חומרים אחרים כגון בלוקים.


איך בונים באמצעות גבס

העבודה בגבס יכולה להישמע פשוטה מאוד ותופתעו – היא אכן כזאת. יחד עם זאת על מנת להגיע לתוצאות מקצועיות וטובות יש להקפיד על מספר כללים, לשמור על דיוק ולהכיר את החוקים והחומרים בצורה טובה מאוד.

למה צריך בעל מקצוע לצורך בנייה בגבס?



למרות הפשטות שבעבודות גבס יש להקפיד ולדעת מספר כללים שבדרך כלל יהיו ידועים רק לבעל המקצוע.


  • צריך לדעת כיצד לתכנן את השלד של לוחות הגבס – הן מטעמי בטיחות והן מטעמי עיצוב.
  • חיתוך הפינות, כמויות הגבס ועבודה בקווי פלס – ישרים.
  • הידע הנחוץ על מנת ליצור עיצובים בגבס.

מה צריך על מנת לבצע עבודה בגבס?

לוחות גבס – אלו אותן לוחות בהם משתמשים על מנת לקרות את השלד שבנינו באמצעות הניצבים. ישנם סוגים רבים של לוחות גבס המותאמים לצרכים שונים ומבדילים בינם על פי הצבע של הלוח.


סוגי לוחות גבס


  • גבס לבן / בז' – זהו הגבס הרגיל שמשמש לרוב העבודות.
  • גבס וורוד – בעל עמידות מוגברת לאש ושריפות.
  • לוח גבס המכיל סיבי זכוכית – בעל עמידות מוגברת עוד יותר לשריפות ואש.
  • גבס ירוק – הוא כבד יותר ונותן פתרון טוב לאזורים בעלי לחות – כמו חדר האמבטיה. הוא אינו יעיל בחשיפה ישירה למים ולא יכול לשמש בעבודות חוץ.
  • גבס כחול – בעל תכונות חוזק גבוהות יותר.
  • לוח גבס משולב קלקר – בעל תכונות בידוד מצוינות.
  • גבס להגנה מפני קרני רנטגן המשלבים בריום סולפט.
    גבס לבן לביצוע עבודות גבס בתוך הבית
    לוחות גבס


ניצבים – קורות שבדרך כלל עשויות פח – בהתאם לסוג העבודה. אלו הן הקורות שישמשו אותנו לבניית השלד עליו נרכיב את לוחות הגבס.
חומר בידוד – כפי שנראה בתמונות, הגבס מורכב משני צדי הקורות – משמע קיים חלל בקיר גבס שנוצר. לכן, על מנת לנצל חלל זה לצורך בידוד מוגבר של רעש וטמפרטורה, מוסיפים יריעות של חומר מבודד. אם מדובר תקרת גבס, יריעות הבידוד יכילו בנוסף שכבת אלומיניום דקה לבידוד טוב יותר של חום המגיע מהגג בעיקר בחודשי הקיץ.
חומר בידוד הנקרא צמר סלעים להתקנה בין שני לוחות הגבס.
צמר סלעים - לבידוד קירות גבס
שפכטל אמריקאי – אלו הם אותם פחים המכילים חומר עיסתי שמשמש להחלקת הקירות והסתרת החיבורים והברגים. שימוש בשפכטל דורש מיומנות גבוהה מאוד.
ברגים משני סוגים – ברגים קודחים שמשמשים אותנו לחיבור של קורות המתכת בשלד שאנו בונים וברגים רגילים על מנת לחבר את השלד שתומך בלוחות הגבס אל המבנה המקורי – קירות בטון או לבנים, תקרה, רצפה ועוד.
ניירות לגבס – ניירות לגבס הן למעשה גליל ברוחב מספר סנטימטרים המשמש לחיפוי ואיטום של הרווחים בין לוחות הגבס. מדביקים את הניירות המיוחדים הללו באמצעות שפכטל.
פינות גבס – על מנת לאפשר גימור חלק של הפינות בעבודות גבס, מכסים אותן בפינות גמישות העשויות נייר מיוחד בשילוב פסי אלומיניום. הפינות הללו לא רק שיעניקו עיצוב נעים ויפה, הן גם יגנו על קיר הגבס.
הכלים להם תזדקקו:
מספרי פח – מספרי פח משמשים על מנת לחתוך את הניצבים – קורות הפח, לגדלים הרצויים.
ברגים להתקנת קירות גבס
ברגים לעבודות גבס
מטר – על מנת למדוד ולהתאים את לוחות הגבס.
סרגל בנאים – שישמש אותנו אל מנת לחתוך את לוחות הגבס בצורה ישרה.
מקדחה – חיבור התשתית של לוחות הגבס מחייב אותנו לחברה בצורה חזקה מאוד לשלד הבניין או לאזורי תמיכה אחרים כגון קירות בטון או לבנים, רצפה, תקרה וכדומה.
מברגה, פטיש, דיבלים – ישמשו על מנת להבריג את הברגים המחברים את השלד המכונה "קונסטרוקציה" למבנה הקיים.
שפכטל – על מנת ליישם את השפכטל האמריקאי, יש להשתמש בכלי מסוג שפכטל.
ניירות שיוף – ישמשו על מנת להחליק את השפכטל האמריקאי כאשר הוא מתייבש וכך ניצור גימורים חלקים ויפים.
סכין יפנית ומסור גבס – לחיתוך לוחות הגבס והתאמתם למידות להן אנו זקוקים.
את כל החומרים הללו ניתן לרכוש בחנות חומרי בניין. כמובן שישנם חומרים וכלים נוספים אך מבלי להיכנס לפרטים של הפרטים, אלו הם הכלים המרכזיים שמשמשים בבנייה בגבס.
כפי שסקרנו, עבודות גבס יכולות להישמע פשוטות מאוד אך הידע שדרוש על מנת להגיע לתוצאות בטוחות ויפות הוא עצום. מגוון האפשרויות הגבוה נותן לצרכן המשפץ את ביתו פתרונות רבים אך כדי להגיע לתוצאות הרצויות יש להיעזר באנשי מקצוע מתאימים ולעיתים אף באדריכל ו/או מהנדס.
תוכלו למצוא את המדריך המפורט לבניית קיר גבס בעמוד הבלוג שלנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה